OpenSUSE Tumbleweed



Bevezető



Gondolkodtam, hogy merre vegyem az irányt, felmerült az Arch, de hamar elvetettem az ötletet, nincs kedvem dual boot mellett extrém kísérletezésbe fogni. Arra jutottam, hogy gördülő kiadásra van szükségem a legújabb szoftverekkel, de némi előtesztelés után. Így maradt a Manjaro vagy az OpenSUSE Tumbleweed. Ha csak simán a distrowatch alapján döntöttem volna, akkor most Manjaro alatt próbálnék kihúzni huzamosabb időt. Elképesztő, hogy végre megtörte valaki az Ubuntu és a Mint uralmát. Mondjuk az Ubuntu az lábon lőtte magát, egy béna lila témás Debian testing lett belőle, a saját variánsai megeszik reggelire (Kubuntu, Ubuntu-Mate, Xubuntu). Kipróbáltam a Manjarot, elég könnyen felraktam de a pacman nekem annyira nem jött be. Valami komolyabbra, professzionálisabbra vágytam. Hatalmas Bryan Lunduke fan vagyok, imádom a prezentációs stílusát, ő meg történetesen az openSUSE nem hivatalos pápája, szóval úgy voltam vele, miért is ne. Kövessük az élő legendát.
"Debiant használok"

OpenSUSE Tumbleweed

Az internetes telepítő mellett döntöttem, úgy gondoltam megspórolok magamnak egy kis telepítés utáni frissítéseket. 128 MB méretű bootolható installert UEFI módban indítottam. Kért tőlem egy WIFI azonosítót és egy jelszót. Elkezdődött a 6 részes YaST letöltése. Elsőre azért meghőköltem tőle. Hamar felülkerekedtem a kezdeti kulturális sokkon, és könnyedén végigmentem a varázslón. A particionálástól féltem kicsit, mert megint egy teljesen másik, de mégis ismerős logikát használ. Meglepetésemre felismerte, hogy van egy Linux már telepítve meg egy Windows is akad, úgyhogy kedvesen felajánlotta, hogy lecseréli a mostanit, a séma megtartásával. Bocsi Btrfs, maradt az ext4. Semmi probléma nem volt a telepítés során. Az alapértelmezett KDE kiadást választottam. Amióta csak AMD-s laptop felhasználó vagyok mindig szívás van valamiért a GNOME alapú rendszerekkel, úgyhogy más nem is jöhetett szóba.


Biztonság




Telepítés során meg kell adnunk a root felhasználó jelszavát, ami máris egy hozzáadott védelmi vonalat képvisel. Olyannyira komolyan vették a biztonság témakörét, hogy egy 35 fejezetes cikket is találunk a témában a weboldalukon. Megtalálható még egy tűzfal is a rendszerben, amit a telepítés során ki lehet kapcsolni. Secure Boot támogatás is van, de ezt nem tudtam kipróbálni. A biztonságra törekvés látszik, és simán hozza a ma elvárt szintet az openSUSE.

Első lépések




A legnagyobb félelmem az volt, hogy nem fogok tudni boldogulni a szoftverkezeléssel. A múltban már volt dolgom openSUSE-val és megmondom őszintén beletört a bicskám. A másik ami bennem maradt, hogy ez bizony nem egy könnyűsúlyú disztribúció. Meglepetten tapasztaltam, hogy ez bizony sokkal pörgősebb mint a Leap kiadás. A KDE Plasma mindig is erőssége volt az openSUSE rendszernek. Apró módosítások, itt-ott egy gyorsabb animáció és máris teljesen más a UX. Sokáig az egyik fő indok amiért a Kubuntut használtam a többi KDE disztribúcióval szemben, az a fontok megjelenítése volt a képernyőn. Nagyon szép a betűk simítása, és a weboldalak is (konfigurálás nélkül) jól jelennek meg a rendszer alatt.

Szoftverek

A gyárilag telepített szoftverek száma éppen megfelelő. Sajnos a Discover Szoftverközpont nem az igazi. Dobozból kivéve értelmetlen hibaüzenetekkel, nehézkes működéssel operál. Inkább javaslom az openSUSE saját megoldását helyette (lásd fenti ábrát). Magukat a programokat, alternatívákat inkább interneten érdemes kinézni. A hivatalos weboldalon megtalálható egy jó kis one-click install katalógus, ami felrakja nekünk a kinézett programokat. Ehhez viszont a gyári Firefox böngészőt kell használni. https://software.opensuse.org
Érdemes figyelni, hogy ne használjunk túl sok közösségi, vagy egyedi tárolót amikor a programok verziói között válogatunk!

Általam utólag felrakott szoftverek listája:

  • htop
  • Midnight Commander
  • Krusader
  • qBittorrent
  • Google Chrome (+h.264 támogatás, tartalék)
  • h.264 kodek
  • Vivaldi (+h.264 támogatás, elsődleges)
  • Rhythmbox (nem találok jobb jukebox típusú lejátszót)
  • GIMP
  • Gparted (biztonsági tartalék)
  • OCZ (TOSHIBA) SSD Utility
  • Etcher
  • Rosa Image Writer
  • Wine
  • Arduino
  • Kden Live
  • Audacity
Nekem nincs szükségem többre a mindennapokban, a gyári alkalmazásokkal együtt elég sok feladatot meg tudok oldani. Pozitív csalódás volt, hogy nem villog állandóan a csomagkezelő, hogy új frissítések várnak. Jó dolog a gördülő disztribúció, de a nyugalmat is tudom értékelni.

Stabilitás

Jelenleg csak jó tapasztalataim vannak a rendszerrel. Hosszabb távon fog kiderülni, hogy mit kezd a gépem egy-egy kernel frissítéssel. A KDE Plasma nálam itt volt a legstabilabb eddig, egy összeomlást sem tapasztaltam. Kicsit megbántam, hogy nem Btrfs fájlrendszert választottam a telepítés során, mert akkor fájlrendszerbe integrált biztonsági mentéseim is lennének, amik mindig jól jönnek egy gördülő operációs rendszer esetén.

openSUSE kihívás

Egyelőre ennyit tudtam összeszedni a rendszerrel kapcsolatban. 5 évvel ezelőtt még nem tudtam volna ilyen könnyen váltani a rendszerek között, most pedig már ott tartunk, hogy lassan nem számít melyik disztribúciót használjunk. Megragadom az alkalmat, és szakítok egy időre a Debian alapú rendszerekkel. Kíváncsi vagyok meddig tudom nélkülözni a komfort zónámat, de egyelőre úgy tűnik bőven jók vagyunk. Az openSUSE Tumbleweed hozta amit vártam, eléggé passzol a felfogásomba, tudom ajánlani mindenkinek aki egy kis kalandra vágyik az Ubuntu és Windows világán kívül.

Kiegészítés 2019.03.13:

Icon-warning.png
A gördülő kiadásban nincsenek klasszikus értelemben vett normál frissítések

A Tumbleweed frissítése során mindig a dist-upgrade módszert kell használni. A normál frissítés a YaST vagy PackageKit által nem képes frissíteni a rendszert a legújabb kiadásra. Ez problémákat okozhat a rendszer stabilitásában. Tumbleweed frissítésére jelenleg a következő parancsot kell használni:


sudo zypper dup

Kiegészítés 2019.03.15:

Megjött az első komolyabb kernel update a rendszeremre.  4.20.13 verzióról frissült 5.0.1 verzióra. Sajnos ezt a kiadást egy disztribúció alatt sem támogatja a gépem. A kép villódzik és fagyásokat tapasztalok ébredés után. A megoldás az volt, hogy a régi verziót védelem alá helyeztem. 


 
Innentől kezd érdekessé válni a dolog. Meglátjuk meddig bírja. Kellene az a BTRFS!

Kiegészítés 2019.03.25:

Kihívás vége. Nem nagyon jön be, hogy mindent dist-upgrade segítségével kell felrakni. Kellene legalább egy gyári kernelválasztó, nem bízom a külső repókból felrakott verziókban. Nem igazán van visszatérés, korábbi verziókhoz, ami nagyon zavar.

Támogatás: PayPal