KDE Plasma xfwm4 ablakkezelővel

Tételezzük fel, hogy szereted a KDE Plasma asztal környezetet, de valahogy jobban bejön az XFCE gyorsasága is. Ezen a gondolaton elindulva kezdtem el kísérletezni, mi lenne ha kiherélném a kwin ablakkezelőt és kicserélném az xfwm4-re? Cserbenhagyásos gányolás következik:
Először is úgy kezdtem, hogy felraktam az openbox-kde-session nevű csomagot. Erre azért volt szükség, mert így nem indul el a kwin alapból és nem akad össze semmivel. Majd felraktam az xfwm4 csomagot a breeze témával egyetemben. Át kell jelentkezni Openbox KDE munkamenetbe és ezután indításkor a következő parancsot kell futtatni:

xfwm4 --replace

Nem vártam semmi jót, de sikerült életet lehelni bele. Innentől már nem volt sok. Létre kellett hozni 3 hivatkozást a menüben, hogy betudjam állítani a dolgokat.
  • xfwm4-settings
  • xfwm4-tweaks-settings
  • xfwm4-workspace-settings
Kicsit mókoltam rajta ezt azt, levettem a panelről a virtuális asztalokat meg stb, és már Breeze témával is elég pofás volt, de az áttetszőségek nem voltak a legjobbak. Úgyhogy kerestem egy olyan témát ami egyszerre elérhető GTK és Plasma alatt is. Az Adaptára esett választásom, mert ebben nincs felesleges áttetszőség effekt, és a papirus ikontémával tökéletes összhangban van. Szépen beállítottam mindenhol ugyanazt a témát: xfwm4, plasma, gtk alkalmazások és elkezdett egyre jobban tetszeni. 

Eddig kettő kisebb bugot találtam:
  • GTK megjelenés alatt módosítod a témát akkor összeomlik az xfwm4. 
Erre azt táltam ki, hogy global hotkeyre ráállítottam a xfwm4 --replace parancsot, így bármikor újra tudom indítani. Egy másikra rátettem az openbox --replace parancsot, úgyhogy ha nagyon nagy gáz lenne se maradok ablakok nélkül. 
  • A másik pedig, hogy ki kell kapcsolni a KDE nyitóképernyőt.
Sokáig homokórázik gondolom várja a kwin-t ami persze sose indul el. Ilyenkor csak egy szürke betöltést megelőző képernyő lesz helyette.
Szóval a végére egész jó lett, valami ~600 Mb-ot használ a rendszer betöltés után. Még megbolondítottam a dolgot egy kis Fira betűtípussal a POP_OS!-ből. Komolyan kíváncsi vagyok meddig tudom húzni ezt a rendszert, mert kapja az ívet rendesen, nem hibátlan de vannak olyan disztribúciók amikbe ennél nagyobb gikszerek is benne maradtak már... Biztos van ennek valami szakszerűbb módja, de ezt hajnal kettőkor sikerült összedobni. Visszacsinálni pofon egyszerű, le kell tiltani autóstartból az xfwm4 bejegyzést és a bejelentkező képernyőn a sima Plasma munkamenetet kell választani.


#firasans

wget https://github.com/bBoxType/FiraSans/archive/master.zip
unzip master.zip
sudo mkdir -p /usr/share/fonts/opentype/fira
sudo mkdir -p /usr/share/fonts/truetype/fira
sudo find FiraSans-master/ -name "*.otf" -exec cp {} /usr/share/fonts/opentype/fira/ \;

sudo find FiraSans-master/ -name "*.ttf" -exec cp {} /usr/share/fonts/truetype/fira/ \;



Néhány kwin funkciót ezzel elveszítünk, például a képernyősarkok furán viselkednek, de a legidegesítőbb a Super key nem hozza elő többé a menüt. Ezt egy már korábbi KDE-n ismert ksuperkey programmal lehet megoldani:

sudo apt-get install git gcc make libx11-dev libxtst-dev pkg-config
git clone https://github.com/hanschen/ksuperkey.git
cd ksuperkey
make
sudo make install

Majd a következő parancsot kell futtatni induláskor:

ksuperkey -e 'Super_L=Super_L|F1'

Ezután már csak be kell állítani a kickoff indítónak a Windows+F1 billentyűkombinációt és ismét működni fog. 

A másik az esetleges vsync hiánya amit az esetemben az amdgpu paramétereinek módosításával lehetett megoldani:

sudo nano /usr/share/X11/xorg.conf.d/20-amdgpu.conf

Section "Device"
Identifier "AMD"
Driver "amdgpu"
Option "TearFree" "true"
Option "DRI" "3"
Option "SWCursor" "True"
Option "AccelMethod" "glamor"
EndSection

Ebben az esetben ki kell kapcsolni, hogy szoftveresen próbálja meg az ablakkezelő megtartani a szinkront a horizontális és vertikális frissítés között, mert hardveresen lényegesen hatékonyabban kell működjön és nyerünk vele 1-2 fps-t, meg persze nem lesz a videó tetején egy félremászott csík amikor oldalirányú mozgást kellene megjeleníteni.

Forrás:

Támogatás: PayPal