Dell Inspiron 15 3580-I5UA1 Ubuntu 18.04 OEM rendszerrel


Kis profit ez a Dellnek, hatalmas ugrás a Linuxos blogomnak. 1 hete vagyok büszke tulajdonosa egy Ubuntu-s laptopnak!

Majdnem 1 évig szívtam a limitált Linux támogatással a korábbi laptopomon. Legalább 4 éve halogatom az értelmes PC vásárlását, és eljött a pillanat, amikor már undorral tekintettem az amúgy hibátlan gépre. Senki ne kövesse el azt a hibát, hogy a kínálat legaljáról vásárol, mert gagyi 10 éve is gagyi volt és ma is kapható. Nem akartam anyagilag csődbe kerülni, ezért megpróbáltam 150 000 forint környékén keresni egy megoldást. Kész voltam feláldozni a 8GB memóriát és SSD-t alapból, mert azokat megtartottam a korábbi gépemből. Úgyhogy a fent említett Dell Inspiron 15 3580-I5UA1-re esett a választás.

Magát a vállalatot 1984-ben alapították Texasban, nevét az alapító Michael Dell után kapta. Kezdetben PC klónokat kezdtek árulni, majd 2002-ig ők voltak a legnagyobb PC gyártó az államokban. Amennyit eddig tapasztaltam belőlük nagyon profin állnak hozzá a dolgokhoz. Van közelben szerviz pont és 3 év garanciát vállalnak. Ja és mondtam már hogy gyárilag Linuxos? Nekem nagyon bejön a stratégia, hogy otthonra jó az Ubuntu is és még megfelelő támogatást is adnak hozzá. Annyira bejön, hogy párom is ilyen gépre váltott. Amit még érdemes megjegyezni, a Dellnél azt sem tudják, hogy létezem. Nem fizettek a tesztért semmit, és saját pénzemen vásároltam mindent.

A hardver nagyon tetszik. Full HD matt kijelző cseppálló billentyűzet. Fekete gyémántmintás műanyag gépház, 5 órás akkumulátor idő, 65W töltő. Unix stickers pro matrica szett Wink wink.

Az első bekapcsolás nem okozott meglepetést. OEM telepítés utáni varázsló fogadott. A legjobb funkció a világon, hogy USB meghajtóra csinál egyedi gépre optimalizált Ubuntu 18.04 LTS telepítőt. Erősen javaslom, hogy aki ilyen gépet vásárol legalább az ISO készítés opciót válassza ki beállítás után. Ugyanis amikor megvizsgáltam magát a rendszert több ponton is eltért a neten elérhető vanilla Ubuntu Bionic-tól. Emiatt még aggódom, hogy milyen Linux rendszereket tudok majd rajta futtatni. De tény, hogy legalább törődtek az optimalizációval. A TLP energia gazdálkodás is alapból elérhető és takarékra van hangolva, talán túlságosan is takarékos. Utólag picit emeltem az alap órajelen ha töltőn van, hogy pörgősebb legyen a gép. Hamar rájöttem, hogy nekem 4 GB memória és 5200-as merevlemez 2019-ben nevetségesen lassú. A párom olcsóbb gépe megeszi reggelire. (Inspiron 15 3000 1584 kb 120 000 HUF, ajánlom mindenkinek akinek egy olcsóbb Linuxos gépre van szüksége. Az SSD valami brutális benne.)

Átpakoltam a meglévő cuccaimat, immár 8 GB memória és 240 GB SATA3 SSD került a gépbe. A gyári visszaállító médiával visszatelepítettem a gyári rendszert az SSD-re és mehet a móka tovább. Rögtön a 190 000 forintos 3580-nak megfelelő konfigurációm lett.

A belső egyértelműen home gamer tool kategória. Csenevész kábelek, olcsósítás, semmi rezgés csillapítás, semmi magnézium keret.

Az első döccenőt az jelentette, hogy a gép valamiért nem bootol, ha külső merevlemez is be van dugva. Ideiglenesen 2 évre kikapcsoltam az USB boot opciót a biosban, remélem nem fogom elfelejteni. Belakás könnyen ment, a Dell módosításai között megtalálható a Google Chrome, Dell Recovery és a Dell Assistant. A gép egyedi repója egyébként loki-n3-v3-whl 08c9, ez azért fontos, mert a párom i3 gépe nem ebből az eresztésből származik és az egyedi telepítője nem 100%-ban kompatibilis az én gépemmel, noha ránézésre nincs sok különbség a két rendszer között. Erre érdemes odafigyelni. A Linux Mint XFCE-t kipróbáltam még első boot előtt klónoztam a gyári HDD tartalmát, simán ment minden hardver, szóval van remény.

Nézzük az egyedi repókat:

deb http://dell.archive.canonical.com/updates/ bionic-dell public
# deb-src http://dell.archive.canonical.com/updates/ bionic-dell public

deb http://dell.archive.canonical.com/updates/ bionic-dell-loki-n3-v3-whl public
# deb-src http://dell.archive.canonical.com/updates/ bionic-dell-loki-n3-v3-whl public

deb http://dell.archive.canonical.com/updates/ bionic-dell-service public
# deb-src http://dell.archive.canonical.com/updates/ bionic-dell-service public

deb http://oem.archive.canonical.com/updates/ bionic-oem public
# deb-src http://oem.archive.canonical.com/updates/ bionic-oem public

### THIS FILE IS AUTOMATICALLY CONFIGURED ###
# You may comment out this entry, but any other modifications may be lost.
deb [arch=amd64] http://dl.google.com/linux/chrome/deb/ stable main

Nem minden egyedi csomagot találtam meg, de íme néhány:





Telepítés után volt 900 MB frissítés, amit hamar felrakott. A kernel a megszokott 4.15-OEM kiadás, nem tudom milyen módosítások vannak benne. Ami fájó pont, ebben a gépben is rettenetes a Radeon grafikus gyorsító. Alapból az Intel UHD 620 van bekapcsolva, és ez jóval gyorsabb Gnome alatt. Egy kis trükkel életre lehet kelteni az AMD-t is:

sudo nano /etc/environment

DRI_PRIME=1

Egyelőre raktározom a jövőre, hátha jobb lesz majd a támogatása. Instant upgrade dedikált kártyára, ami nem rossz tartalék, de mondjuk így felesleges volt a felár érte. Windows alatt biztos faja, de én inkább kihagynám ezt az opciót.

Az Ubuntuban találkoztam pár apróbb hibával. A Snap csomagok megtréfálnak sokszor, a témázás támogatása emiatt elég limitált. Eddig a legnagyobb hiba az volt, hogy távoli asztal közben ledobta a wifit és csak akkor indult újra, amikor a systemd újra töltötte a network manager servicet. Meg persze ki kellett kapcsolni az asztali ikonokat, mert úgy nincs sok értelme hogy a sarokban egymásra halmozva jelennek meg Gnome alatt. Egyedül a Communitheme ikoncsomagot raktam fel a gépre, mert az valamivel modernebb mint a gyári Ubuntu Humanity Dark téma. Ezen kívül teljesen stock a rendszer, és majdnem hibátlan. Nekem csak ennyi kellett, hogy újra Gnome-ot használjak. Az a fránya framerate. Még most sem fulid 60fps, de már nem tépem a hajam legalább. Van LivePatch támogatás is, de azt most kihagynám. Hát nagyjából ennyit tudtam összeszedni egy hét alatt, a gépről és a rendszerről. Maradjatok résen, mert évek óta nem használtam Gnome-ot és alap Ubuntut. Éppen gyűjtöm a tapasztalatokat, de biztosan várhatóak majd cikkek a gépről és rendszerről egyaránt.

Geekbench:

Single Core: 4761
Multi Core: 14374

Processzor típus
Intel® Core™ i5-8265U
Processzor frekvencia
3,9 GHz
Processzor FSB frekvencia
2666 MHz
Chipkészlet
Intel®
Grafikus vezérlő
AMD Radeon™ 520 / Intel UHD 620 (Linux)
Grafikus vezérlő memória
2 GB
Memória
Memória
4/8 GB DDR4
Memória típusa
DDR4
Háttértár
256 GB SSD/1TB HDD 5200 RPM
Kijelző
15,6 "
Kijelző típusa
FHD LED
Kijelző felbontás
1920 x 1080 Pixel
Optikai meghajtó
DVD-RW
Hálózat
Bluetooth, Wireless 802.11ac, 10/100 LAN
WLAN típusa
802.11ac
Kártyaolvasó
van
Billentyűzet kiosztás
Magyar
Szín
Fekete
Súly
2,0 kg
Extrák
teljes billentyűzet, beépített webkamera, beépített mikrofon, beépített sztereó hangszórók, Full HD felbontású LED kijelző, dokkolási lehetőség, matt kijelző, Numerikus billentyűzet
Csatlakozó
Csatlakozók
HDMI, 1x USB 2.0, COMBO audio jack, 2 x USB 3.1, LAN
Audio csatlakozók
fülhallgató kimenet/mikrofon bemenet
Operációs rendszer
Linux
Operációs rendszer kompatibilitás
Windows 10
Akkumulátor
Akkumulátor teljesítmény
42 Whr
Akkumulátor cellaszám
3


5.0++ kernel támogatás van, sleep mód működik, hdmi kimenet működik, webcam nincs fejjel lefelé. Tiszta luxus gép, még a végén Debian 10 is lesz rajta. Most mindent megkaptam amire vágytam. Lássuk hosszútávon, hogy mire képes. Mindenképp nyitott vagyok minden véleményre, vagy tippre. Ha van pár trükk, akkor oszd meg hozzászólásokban.