Gnome sHELL helyzetjelentés



A 20.04-re várva elég tapasztalatot gyűjtöttem össze a vanilla Ubuntu 18.04 LTS Gnome előtt. Itt az ideje egy gyors helyzetjelentésnek, hisz elvileg egy régi álom vált ismét valóra a Gnome-ra váltással. Örülünk Vincent?

Szubjektív vélemény


A Gnome 3 elég vegyes a mindennapi használatban. Számomra nem elég gyors, de nem is ezért választottam. Az is igaz, hogy semmivel sincs jobban összerakva mint egy KDE Plasma. Bugok itt is vannak, és kitanulásához több évnyi tapasztalat se lenne elég. Már nem vagyok olyan rugalmas mint fiatalabb koromban, és nem is vesződtem a billentyű parancsokkal. Pedig sokkal hatékonyabb lenne úgy, de nincs rá ingerem.


Vannak szégyenteljes dolgok a Gnome fejlesztése körül, ami engem is elért. Többek között az asztali ikonok megszüntetése, mert ugyan gyárilag Ubuntu alatt vannak asztali ikonok, de ezek annyira bugosak, folyamatosan egymáson jelennek meg, hogy ki kellett kapcsolnom ezt a funkciót.

Tákolás kiegészítőkkel


Ahogy teltek múltak a napok egyre több kiegészítőt kellett felraknom. Világ életemben utáltam a Firefox felfogást, és most meg alapfunkciókra is addont kell telepíteni. Nem is lenne ezzel gond, de hogy mindent böngészőből kell kézzel frissíteni az annyira nem menő.

  • Animation Tweaks


Erre a kiegészítőre azért van szükségem, hogy a legtöbb animáció idejét 0-ra állítsam. Ezzel a rendszer lényegesen pattogósabb, de például a főmenü animáció megmarad.

  • Appfolders management extension


A főképernyőre szerettem volna pár mappát kirakni, amit szintén kiegészítőkkel tudtam megoldani.

  • Dim on battery power


Ezt arra használom, hogy akkumulátoron automatikusan csökkentse a fényerőt a rendszer. Évek óta minden OS így működik nálam, kivétel a Gnome.

  • Gsconnect


A KDE Connect Gnome megfelelője.

  • Impatience


A korábban lecsupaszított animációk gyorsítása.

  • Removable Menu


Szeretem biztonságosan eltávolítani a külső HDD-ket és Pendrive-okat, amiket Nautilus megnyitása nélkül is szeretnék megtenni.

  • Suspend Button


Gyárilag nincs felfüggesztés gomb a felső menüben, én meg nem mindig hajtom le a gépet hogy alvóba tegyem.

  • Transmission daemon indicator


Szeretném értelmes kezelni a letöltéseimet, amit értesítés ikonokkal nehezen lehet megoldani.

  • Weather in the Clock


Időjárás az óra mellett.

Elképzelhető, hogy a lista még bővülni fog, ahogy belefutok egy-két hiányzó funkcióba. Nagyon remélem a 20.04 villámgyors lesz, mert csak azzal tudják kompenzálni ezt a sok kompromisszumot.
Amúgy ezektől eltekintve teljesen jó minden, néha kell neki egy login logut ha megmakacsolja magát.