TV okosítás KODI-val okosba / OpenELEC / LibreELEC

Idén sikerült túltenni mindenen mert TV-t vettem, Erzsébet Utalványra. Meg routert, meg elektromos borotvát. A delikvens egy 40 colos kínai LED TV, még én is meglepődtem hogy mennyi műanyagot adnak 60 ezerért. 
Maga a vásárlás felháborító volt, mert rögtön jött egy Samsung pólós eladó, és különböző technikákkal megpróbált lebeszélni a vásárlásról. Hiába mondtam el, hogy nem érdekel ha 1 éven belül kigyullad a készülék, mert kísérleti kellék lesz. Teltek múltak a hónapok, de csak nem akar meghibásodni. Felraktam közben a falra, és ekkor egy igazi ergonómiai zsákutcába kerültem. Néha szoktam sorozatokat nézni rajta, meg filmeket és ehhez az USB portokat használom, amiket rettentő nehéz elérni amióta nem a lábain áll. Hiányzott a nagy képernyős YouTube is. Szóval majdnem rávettem magam, hogy veszek egy Android TV eszközt. Úgy döntöttem, először megpróbálom a régi álmomat valóra váltani, lesz ami lesz. 

Volt a garázsban egy régi laptop, amit semmire se használunk már. Annak idején kaptam ajándékba, hogy tudjam folytatni a DirtyWindows cikkeket, amikor nem nagyon volt munkám. Kicsit lassú, de azért 720-as tartalmakkal még elboldogul. A cikk szempontjából lényegtelen a specifikációja, nem is fecsérelek rá időt, hogy ide bemásoljam. Lenovo 3000 N500 még a Vista korszakból.

Preparáció


Előkészületként, csak annyit csináltam, hogy az összes ismert eszközömnek fix IP címet osztottam ki, legalább ezzel ne legyen gond. Feljavítottam még egy filléres laptop hűtőt is, 2db 5 voltos ventilátorral, csak hogy bírja a 0-24 üzemet. Nem mintha annyira melegedne, de na… eredetileg úgy volt, hogy nem fogok tákolni itthon, de ez a hajó már az első kábelkötegelőknél elúszott.

1. Nap (Szombat)

Bekapcsoltam a gépet, bejött a Windows 10. Gondoltam fellövöm a meghajtómat a hálózatra, felrakom a KODI-t és mehet HDMI-re. Sajnos nem ment ilyen egyszerűen a dolog. Minden igyekezetem ellenére, a hálózati megosztás része nem akart működni a dolognak. Sokat fagyott és melegedett is a gép. A qBittorrent webes felülete csodálatos, azzal egyszer sem volt gond. Ezzel még együtt tudtam volna élni, de a legnagyobb gond az volt, hogy mikor már jó 2 órát beleöltem a mókolásba, akkor derült ki, hogy valamiért Windows alatt nem működik a HDMI port. Próbáltam mindent, de a nyomok egy régi elhibázott BIOS frissítésre utaltak. Régi BIOS meg sehol se volt már a Lenovo honlapján. VGA kábelt meg nem akartam, mert akkor még a hangot is át kellett volna vinnem valahogy a hangszórókra. Valljuk be így sem túl elegáns megoldást tovább bonyolítani nem lett volna bölcs dolog. A Windows amúgy is túl önálló egy HTPC projekthez… bármikor képes lelőni a szórakozást a Windows Update.

Elég pragmatikusan álltam neki az egész projektnek, szóval nem haboztam, felraktam a Linux Mint-et. Elegem lett mindenből, összelapátoltam és elmentem aludni.

2. Nap (Vasárnap)

A lecsatlakozás csak nem akar megszűnni, aztán hirtelen beugrott mi lehet a gond. A gép energia takarékos módban lekapcsolja az USB merevlemezeket egy megadott idő után és időtúllépéses hibákat generál. Semmi baja nem volt a hálózatnak szerencsére. Találtam még egy fura dolgot, ha lecsukom a laptop fedelét akkor kikapcsolja a WIFI-t de a gép megy tovább. Ez szerintem hardveres gond lesz, nem éri meg foglalkozni vele. Kikapcsoltam az usb autosuspend funkciót a kernelben, és belőttem ismét a HDMI és Audio kimenetet. Ezúttal a KODI nem akart működni, úgyhogy flatpak verziót raktam fel. Öröm boldogság még újabb is mint ami az Ubuntu tárolókban elérhető. Ami még fura volt, hogy kézzel hozzá kellett adnom magam az SMB-hez mint felhasználót, másképp nem nagyon tudtam csinálni a géppel semmit távolról.

Végtermék


Sikerült elérni a végcélt, még van pár csiszolni való, eddig nem tudtam megoldani hogy megjegyezze az elsődleges monitort a gép, és az elsődleges hangeszközt is kézzel kell beállítani reboot után. De amúgy eléggé működik a kókányolásom. Nincs olyan dolog, amit ne tartana össze a szigetelőszalag.

Az első működő recept:

  • Végy egy régi laptopot (működő akku előny, nem kell szünetmentes)
  • Legyen a hálózaton minden ismert eszköznek fix ip címe
  • Tegyél rá Linux Mintet 
  • Kapcsold be az auto logint telepítéskor
  • sudo apt update && sudo apt full-upgrade
  • Timeshift ON
  • Tedd fel az SSH-t és kapcsold be az SMB megosztásokat
  • Tedd fel a KODI-t a kedvenc repódból
  • Gyomlálj ki minden energiagazdálkodási funkciót ami nem létszükséglet
  • Tuningold fel a gyári hűtést (Opcionális)
  • Kapcsold ki a képernyővédőt és az automatikus zárolást
  • Tedd fel a telefonodra a KORE KODI remote alkalmazást
  • Finomhangolás kb 2 óráig

B verzió:


OpenELEC letölt, felrak, örül.

Az OpenELEC egy Linux alapú KODI-ra kihegyezett Linux disztribúció, mindent amit eddig tákoltam alapból tartalmazza. Ha nekem ment volna a másodlagos kijelzővel a dolog, már rég azt használnám. Sokkal gyorsabb mint amit én tákoltam Mint alapon. Legalább elpazaroltam egy hétvégét feleslegesen. :-)

A LibreELEC az OpenELEC forkja, amit már nem egy ember készít hanem egy teljes csapat tart karban. Az elérhető lemezképfájlok etcher vagy a gyári oldalon elérhető eszközökkel lehet lemezre írni.