Fedora 31 - Linux Felnőtteknek 2. rész


Két hete nyúzom a Fedora 31-et, hamarosan érkezik a 32. Lássuk mik az eddigi tapasztalataim. Megéri maradni?

Használhatóság

A legnagyobb problémám jelenleg, hogy nincs semmi synaptic-hoz fogható grafikus felület, ahol átlátom az éppen telepített csomagok listáját. A DNFDragora például erősen béta szoftver benyomását kelti. Általában egy egyszerű keresésnél elbukik az összes grafikus megoldás Fedora alatt. A Gnome Szoftver elviekben csak a GUI-val rendelkező appokat listázza, de sokszor még azokat sem. Itt még van hova fejlődnie a rendszernek. Én azt a döntést hoztam, hogy megtanulom terminálból kezelni a csomagjaimat DNF-el. Sokszor hamarabb megoldom vele, mint törött programokkal szórakozzak. Sokaknak már ez is elég lehet ahhoz, hogy visszamenjen Linux Mintre vagy Ubuntura. Érdemes ezt szem előtt tartani, ha kedvet kaptál a Fedora-hoz.

Teljesítmény

A kezdeti gyors sebesség valamelyest mérséklődött, ahogy teleraktam a rendszert a szokásos alkalmazásokkal. Panaszra nem lehet okom, nem egyszer vettem észre hogy ez bizony gyorsabb mint megszoktam. Nincs vele probléma, már ha sikerül elindítani a rendszert. Párom gépére nem tudtam felrakni a Fedora-t ami kissé elszomorított, tekintve hogy majdnem ugyanaz a két gép. Ő váltott inkább Ubuntu 20.04-re, és nagyon jól megy neki. Ez a Wayland újabban nem is annyira rossz, Xorg-on nekem kimondottan lassabb a gép.

Stabilitás

Nem érzem úgy, hogy váltanom kellene, hisz filozófiájában a Fedora projekt áll hozzám a legközelebb a tiszta Debian után. A rendszer eddig beton biztosan üzemelt. Nem minden frissítés után kell ám újraindítás, de az utóbbi időben csak olyanokat kaptam, ami kissé Windows életérzést kölcsönzött, de nem a szó rossz értelmében. Játékokra egyáltalán nem tudom javasolni ezt a rendszert. Szerintem nincs olyan szinten a támogatása mint egy Ubuntu vagy Arch-nak, inkább az openSUSE-val konkurál ezen a téren, de azt játszva lesöpri. Szóval innen a munkacím: Linux Felnőtteknek

Összegezve

A Fedora 31 egy nagyon jó rendszer, ha nem jön közbe semmi akkor még 2020 októberig így is marad. A 32-es kiadás ~Májusban várható, de nem érdemes sietni vele. Nem romlott el, szóval nem fogom megjavítani. Maradok Fedora felhasználó. Egyedül a közösség hiányzik nagyon a disztribúció körül, de megértem hisz működik. Nincs miről beszélni.

Nameless
2020.04.11

Támogatás: PayPal
Támogatás: Brave