2021 a Gekkó éve?

2021

Gyenge év volt a 2021-es, 5 Linux és 8 egyéb cikket sikerült összekalapálni. Ez messze elmarad tavalyhoz képest. Nyilván ennek több oka is van. Már többször is mondtam, hogy a Linux annyira jó lett (számomra) maximum distro-hopping témában tudnék alkotni, de szerintem volt belőle elég. A menet közben felmerülő problémákat pedig egy gyors guglizással mindig sikerült megoldanom. Személyes problémák is akadtak bőven, amiknek a végét még nem látom szóval nem tudok semmit ígérni jövőre sem.

Első negyedév:

Idén januárban jelent meg a Linux Mint 20.1. Megmondom őszintén engem teljesen hidegen hagyott, mindaddig ameddig a Linus Tech Tips csatornán fel nem nyitották a szemem, hogy mennyire ügyesen vannak megcsinálva benne a dolgok. A következő térítésem áldozatán fogom tesztelni itthon is. Ezt szinte biztos hogy 2022 Q1 fogom cikkformába önteni. 

Továbbá ami még fontos, a Mageia 8Solus, EndeavourOS, OpenMandriva, Devuan, Kali is februárban jött ki. Mindegyik ismeretlen területet jelent számomra, a jövőben megfontolom ezeket is a Kali kivételével. 

Márciusban ébredtek a Kínaiak is, egymás után jött a Deepin és a JingOS.

CentOS utódja is megérkezett az AlmaLinux képében. A Parrot annyira nem mozgatta meg a fantáziámat, általában a Debian alapúak közül csak az LMDE ami érdekel. A Manjaro hozta a kötelező köröket, frissítette a telepítőkészletet.

Második negyedév:

Megérkezett a Fedora 34, és nem bootolt a gépemen egy „upstream bug” miatt. Április mindig az Ubuntu hónapja, de idén nem volt LTS és elég gagyik lettek a mostani verziók. Korábban már elmondtam, hogy nem érdekelnek a Debian alapú dolgok ezért az MX Linux se vett rá a váltásra, és ez sem bootolt heftelés nélkül.

Júniusig kellett várni a Pop!_OS 21.04-re, amivel megint csak egy Live rendszerig jutottam. Olyan kettős érzéseket kelt bennem az egész. Elég gagyi, hogy nincs rendesen lefordítva egyetlen utólagos módosításuk sem szóval nem gyere be. Az egyik fénypont az openSUSE 15.3 és a SLE 15 SP3 megjelenése volt az év közepén.

Harmadik negyedév:

Júliásban kijött a második Linux Mint frissítés apró finomításokkal, kevés drámával. Augusztusban kijött a Debian 11 Bullseye, ami az egyik legjobb frissítés volt idén, a teljes harmadik negyedévet kb. ennek a rendszernek szenteltem. A szerverem is viszonylag hibamentesen frissült 11-re. Itt kezdtem érezni a késztetést, hogy írni kellene már valamit a blogokra. Ekkor jelent meg az elementaryOS 6 is, botrányos… kommentet sem érdemelnek. Szeptember nem volt egyébként rossz, nagyon éltem a Gnome 40-et Tumbleweed alatt. 

Negyedik negyedév:

Október, akkor Ubuntu. Elementary után sikerült megint egy mélyet kanalazni a fostartályból… Az innováció teljes hiánya, bugfest. A november nagyon gyenge volt, bár én teljesen jól elvoltam az openSUSE világában, ekkor váltottam Tumbleweedről Leapre. Az elementary némileg próbált javítani a korábbi shit-show kiadáson. Ami még talán felkapott volt hogy a System 76 saját asztalt csinál majd a Pop!_OS-re, mert kezdenek rájönni nem annyira jó dolog Ubuntu alapú rendszerként létezni. LTT videósorozata kicsit felrázta az év végét, jó volt meg minden, csak sajnálom, hogy ilyen amatőrséggel álltak neki a dolgoknak. A Fedora 35 totál kimaradt.

Én az openSUSE-ban megtaláltam most az új kedvenc disztribúciómat, ameddig nem romlik el biztosan ezt fogom használni. Még ha az év első felét Ubuntu 20.04 alatt is töltöttem, amihez képest a 15.3 Leap nem feltétlenül jelent nagy előrelépést nekem a kényelmes YaST snapper bevált. Logikusan most Debian 11-et kellene használnom hisz az jár az LTS-ek között talán a legelőrébb, de hát ez van. Majd lehet megint elkap a nosztalgia és visszakerül a jó kis Debian egy körre, de szerintem leghamarabb Ubuntu 22.04 LTS lesz ami váltásra késztet majd. Addig még van bő 4 hónap. Nyáron jön az új Leap is. Az majd eldönti hogy Ubuntu vagy openSUSE. Addig miről fogok írni, na azt nem tudom :)

Köszönöm mindenkinek aki türelmesen végig követte az idei szerencsétlenkedéseimet is, remélem 2022 jobb év lesz*, és több időt tudok fordítani a cikkek / hobbi megvalósítására. Kütyü vásárlás szempontjából szeretnék valami egyedit szóval 1 cikksorozat biztosan lesz a Techspoton is. Most élem ezt az EDC témát is szóval abban a témában is várható legalább még egy írás. Bocs az egész éves helyesírásért is, kijöttem már a gyakorlatból. DirtyWindows mindörökké!

Nameless

2021.12.25.


*Már ha az egészség és a munka engedi. :) 

Sziasztok!