System76 Pop!_OS 19.10: Ubuntu sok pohártartóval Amerikából


Jön a téli szabadságolás, hát mivel tengethetném napjaimat, mint disztribúció ugrálással. Tökre véletlenül (jó vicc) pont megegyezik a legolcsóbb System76 laptoppal a masinám konfigurációja, és kapva kaptam az alkalmon kipróbálni a saját OEM rendszerüket.

Korábban már írtam róla, de gyárilag 18.04 LTS rendszerrel érkezett, amit a DELL némileg módosított pár aprósággal. Most így visszatekintve rájöttem, hogy a gyári OS mindennél előrébb helyezi az akkumulátor élettartamot, még bedugott töltő esetén is visszafogott teljesítményt nyújt. A POP_OS szlogenhez méltóan valóban kiengedte a gépben rejlő potenciált.

Telepítés


A telepítő még az Ubuntu telepítőnél is egyszerűbb, alapból érződik rajta hogy OEM használatra van kihegyezve, mert semmilyen beállítást nem kell megadni hogy kik vagyunk és mit akarunk. Csak a nyelvet, billentyűzetet és a célmeghajtót kell megadni. Újraindítás után jön a felhasználó létrehozása és a bejelentkezés a fiókokba. Nagyon hasonlít egy Androidos telefonra a beállítás menete, ami véleményem szerint nagyon jól sikerült. A magyart egyébként a lista legvégén a lengyel alatt találtam meg, eléggé féltem a rendszer nyelvezetétől, mert sehol nem hirdeti hivatalosan hogy magyart is támogat, de egészen rendben van a fordítás.


Első indítás


A rendszer nagyon lean. Nem elég hogy veszett gyorsan működik a gépen, szinte alig találunk előretelepített programokat. Mindent magunknak kell kiválasztani amiben a Pop_Shop! Alkalmazás-központban tehetünk meg. Ugyanolyan mint a Gnome Software csak kicsit másabb. A deb csomagok telepítését az Eddy nevű segédprogram oldja meg számunkra. A rendszerben alapból nem találhatóak meg sem flatpak sem snap csomagok! Kicsit féltem az akkumulátor élettartamtól, és hogy életembe először hallottam a ventilátort működni, de miután vissza hűlt a gépem normalizálódott a zajszint és a jó teljesítmény is megmaradt. Kellemes meglepetés volt, az akkumulátor profilok felfedezése, és a kontextus menüben fellelhető dedikált GPU-s futtatás az alkalmazásoknál. Ugyanis ezt a rejtett lehetőséget eddig csak terminálból tudtam használni Ubuntu alatt. Itt pedig bármikor elérhető kényelmesen. Az akkumulátor lényegesen jobban merül ha performance vagy balanced profil van kiválasztva, de könnyedén válthatunk battery life profilra a menüből, így a gép is passzív hűtésre vált. A biztonsági mentéseket is probléma nélkül vissza töltötte a hálózati meghajtóról, így gyakorlatilag észre sem vettem a váltást használat közben.





Használat


Az alkalmazás menü és ablakkezelő sokkal gyorsabb és rendezettebb mint az alap Ubuntu esetén. Rengeteg apróságot tettek hozzá a Gnome élményhez 18.04-hez viszonyítva. Ilyen például az alkalmazás mappák támogatása a menüben, ikonok az asztalon. A jellegzetes Pop téma világos és sötét színekben is elérhető alapból. Saját ikonkészlet, font teszi a igazán egyedivé. Nem mindenkinek tetszik Kate Hazen és csapatának munkája, de nekem nagyon bejön. Kíváncsi vagyok mikor fullad ki teljesen ez a pasztelles minimalista irányzat. Pár apróságot még módosítottam, ilyenek például a dash to dock, és az ablakkezelő gombok visszarakása. Elég sok kiegészítő van előre telepítve, én is tettem hozzá párat, de nem érzem hogy annyira szétesne mint például az Ubuntu Bionic. Arra lettem még figyelmes, hogy rengeteg olyan hasznos alkalmazás van gyárilag a tárolókban, mint például timeshift vagy cura amiket utólag szoktam levadászni. Nagyon jól odafigyeltek erre a használhatóságot fokozó dolgokra.

Kinek?


Főleg azoknak tudnám ajánlani a Pop!_OS-t akiknek az alap Ubuntu kevés, de a Linux Mint túl sok. Hasonló finomságokkal találkozunk itt is, de jóval visszafogottabb eszközkészlettel. Gyakorlatilag azt mondhatom hogy a Pop egy olyan Ubuntu amilyen alapból elvárható lenne egy előretelepített rendszer esetén. Megvan benne a Gnome Shell fókuszált jellege, közben pedig néhány dolgot annyira pragmatikusan old meg mint például a Cinnamon Desktop. Nekem eddig bejön, nem fogja megváltani a világot, de sok időt és energiát spóroltam vele eddig. Alig várom a 20.04 LTS-t!


Támogatás: PayPal