Fedora 32 - Ha nem romlott el...

Megérkezett a Fedora 32, fel is raktam. Hozta a kötelezőt, az időzítés nem a legjobb mert a 20.04-es Ubuntu LTS minden média figyelmet elhappol, de ez nem is nagy baj. Hiszen a friss Gnome-on kívül nem sok látnivalóval bővült a rendszer. Kevésbé szak-avatottak számára észrevehetetlen lesz a változás. 


Bevallom őszintén a 31-et sikeresen legyalultam a gépemről, amikor megpróbáltam felrakni a 32 bétát, és egy hétig Ubuntu Focal Fossa-t használtam, de ahogy kijött a 32 telepítő iso már ment is fel a gépemre. A telepítő még mindig rettenetes, kézi particionálásra nem tudtam még mindig rávenni magam, csak letúrtam mindent és hagytam hadd csináljon mindent automatán. 

Változások listája

Kernel 5.6
Gnome 3.36
sysusers.d
Binutils 2.33
OOM memória menedzsment
Továbbfejlesztett fstrim.timer
Automatikus szolgáltatás restart frissítéskor

A számomra legérdekesebb változtatás egy Out of memory killer szolgáltatás bevezetése volt. Gyakorlatban ez azt jelenti, ha a memória 10% alá csökken, akkor a rendszer megszakítást küld a legnagyobb fogyasztó számára, hogy a felhasználónak legyen ideje tenni valamit a teljes lefagyás előtt. Ha 5% alá csökken és nem változik a helyzet, akkor a rendszer egyszerűen lelövi az alkalmazást, mint ahogy egy Android vagy iOS tenné hasonló helyzetben. 

A telepítés egyébként rutinból ment, szépen felajánlotta a 3rd party repókat, és már az RPM fusion is elkészült mire váltottam. Nem érdemes rohanni a frissítéssel, az F31 felhasználóknak inkább csak kényelmetlenségeket tartogat még ez a kiadás, hisz sok Gnome extension még nem elérhető 3.36 alatt, és ráadásul manapság ki látott már annyira leterhelt otthoni gépet amire mindenképp szükséges egy OOM megvalósítása. Növelt stabilitás szempontjából nagyon jó dolog, de nem életbevágó. Ahogy ez a frissítés sem. Nyugodtan lehet használni az előzőt is, a támogatás végéig, és amikor eljön a napja lehet frissíteni a következőre. Csalódni nem fogtok benne abban biztos vagyok. Aki egy RPM alapú, Stock Gnome rendszert keres, a lehető legkevesebb módosítással és ballaszttal annak a Fedora még mindig tökéletes választás lehet. Egyedül a friss kernel okozhat gondokat néhány hardver esetén, sajnos előfordul hogy a Fedora egyszerűen nem, vagy korlátozottan működik. De akkor ott az Ubuntu 20.04 LTS, ami minimál telepítésben a vanilla-gnome csomaggal 90%-ban ugyanezt az élményt tudja.

Pár hasznos dolog

Flatpak repo:
flatpak remote-add --if-not-exists flathub https://flathub.org/repo/flathub.flatpakrepo
RPM Fusion Free & Non Free


Sok sikert és jó mókolást mindenkinek!

Nameless
2020.04.30.

Támogatás: PayPal
Támogatás: Brave