Gnome 40 csapongás

Az Arch, Gentoo és a Fedora elsők között adoptálta a Gnome 40-es felület majd nem sokkal utánuk csatlakozott a buliba a rolling openSUSE Tumbleweed is. Gondoltam kipróbálom!

Aki arra számított, hogy a megszokott Ubuntu / Debian telepítésemre fogom fel kókányolni a legújabb Gnome-ot annak most csalódnia kell, mert ismét bekattant valami és rápróbáltam a Tumbleweedre. Azért SUSE, mert a Fedora egyáltalán nem akart bootolni köszönhetően egy upstream bugnak, ami úgy látszik az Elementary OS-t is elérte annak ellenére, hogy az másfél éves alapokat használ. Na mindegy, ezzel össze is foglaltam milyen újdonságok történtek most desktop linux fronton haladjunk is tovább.  

Tumbleweed

Basszus ez mennyit fejlődött azóta mint amikor először használtam. Most volt annyi eszem, hogy hallgattam a telepítőre és mindent úgy sikerült felrakni, hogy tökéletesen működjön a BTRFS snapsot funkció is. Olyan ez a rendszer mint egy szűk bőrkabát aminek a zsebét telerakta a nagymama mielőtt indulnánk vissza németbe. Na most túl tettem magamon hasonlatokban.

Tökéletesen passzol a gépemre, de az előretelepített bloat és a kezdeti (később jobb lesz) lassulás sokakat eltántoríthat a rendszertől. A TW nem túlságosan nVidia barát, szóval ezzel is csökken az amúgy is limitált célközönség. De amikor minden összeáll, olyan szépen működik mint egy új traktor. Én személy szerint nagyon szeretem ezt a rendszert, olyan ipari érzete van. Össze van rakva rendesen, hibákkal nem nagyon találkoztam, pedig a Gnome sokáig nem volt igazán jó SUSE alatt.

Gnome 40 


Hú, megint felszívták a fehér port a fejlesztők és átrendeztek mindent. Nagyjából ez volt az első benyomásom amikor megláttam az első videókat róla YouTube-on. A legnagyobb változás magát a munkaterületeket és az alkalmazásmenüt érintette. Ha csak simán egérrel navigál az ember mintha Windows-on lenne nem igazán kényelmes, de amikor rátaláltam a 3 ujjas gesztusra, ami gyönyörűen működik is, teljesen megvett a rendszer. Olyan lett a gépem mint egy nagy tablet, vagy valami régi Palm WebOS kütyü még a Pré idejéből. Ha csak egérrel kattintgatsz akkor az animációk is elég bután és lassan működnek. De amikor az ujjadat tökéletesen leköveti akkor teljesen összeáll az élmény. Az is nagyon tetszik, hogy nem vitték túlzásba. 3 ujj fel áttekintés, 3 ujj ismételt felhúzása alkalmazás menü. 3 ujj jobbra-balra váltás a most már vízszintesen elhelyezett asztalok között. Ennyit kell megtanulni, és ennek hála nagyon intuitívan működik. Az a baj, egérrel használva, eddig szépen kézre esett a Dash, mert a Tevékenységek sarokból lehúzva rögtön a kedvencekre jutottunk. Most a 40-es verzió alatt, a teljes kijelzőt be kell járni fel-le minden alkalommal ha a dokkot aktívan használjuk. Billentyűzettel érdemes rásegíteni a Super (Windows) gomb megnyomásával meglehet spórolni a felesleges köröket. Sőt az egész Gnome élményre igaz, hogy muszáj megtanulni néhány billentyűparancsot, mert maga a felület elég puritán és csak egérrel nem lehet hatékonyan dolgozni vele. Ilyen hasznos dolgok például a Super+Görgő, Super+A, Super+Számsor, Dupla Super gomb stb. Persze mondjuk Ubuntu alatt ezek a dolgok változhatnak, ott megszokott hogy belenyúlnak a Vanilla Gnome felfogásba.


A beépített alkalmazásoktól nem dobtam el az agyamat, például a Gnome Web szépen szinkronizál Firefox Fiókkal, de ettől még nem lesz elsődleges böngészőm,  számomra túlságosan is puritán és a vanilla webkit se kompatibilis mindennel, hála a még ma is tapasztalható browser sniffing-nek. Ha már Firefox, örömmel jelentem, hogy én nem tudom mit csináltak az utóbbi időben, de elsődleges böngészőmmé nőtte ki magát Linuxon, annyira simán fut, és a görgetés is annyira jó lett benne. Kár, hogy ez a projekt is veszélybe került a Chrome egyeduralma miatt, ami nekem már hónapok óta inkább csak tolerálok mintsem szeretek használni. Szép mentés lenne ez pedig fiúk!  
 
A Flathubon fent van az összes alapvető Gnome alkalmazás, szóval bárki kipróbálhatja őket ha akarja, van pár nagyon hasznos dolog fent, de a tradicionális dolgok mint a Rhythmbox, Shotwell vagy Gimp még mindig köröket ver az alap dolgokra.  
 
Erőforrás gazdálkodásban én komoly előrelépést vélek felfedezni, igaz még monitoroznom kell de nagyságrendekkel kevesebb memóriát használ ez a rendszer, mint használt nekem a Debian 11 alatt a 3.36 kiadás. Pedig a Tumbleweed nem egy pille kiadás, 3 – 4 oldalnyi szemét van előretelepítve, igaz ennek egy részét már száműztem, de még mindig több dolog fut mint 3.36 alatt futott. Grafikus teljesítményben stagnálást vélek felfedezni, kicsit olyan mintha a hardver lenne a szűk keresztmetszet, mert lassan 2 éve nézem a szaggató animációkat ha fut valamilyen böngésző… Szóval se nem jobb se nem rosszabb mint a korábbi Gnome kiadások, ami tekintve hogy tök új teljesen jó!


A kiegészítők között még találhatóak inkompatibilis dolgok, de az hogy a rendszer újra feltalálja magát pár évente teljesen jót tesz a felhozatalnak, mert ilyenkor lehet találni igazán jó és friss dolgokat, mert akik elsőnek reagálnak egy új Gnome kiadásra, azok vélhetően elkötelezettek a projekt iránt. A legjobb dolgok már amúgy elérhetőek, de érdemes körbenézni frissítés előtt.
 
Véleményem szerint a Tumbleweed és Gnome is nagyon sokat fejlődött az elmúlt 2-3 évben, és nem bántam meg hogy rászántam pár napot és újratelepítettem a gépemet a nulláról csak hogy tesztelhessem. Meglátjuk meddig bírja, mert több helyen kiemelték hogy ez bizony stabil!

Köszönöm a figyelmet! 

Most döbbentem rá, hogy nagyon régóta nem írtam már semmi Linuxos bejegyzést, elnézést kérek mindenkitől aki azt hitte, hogy meghaltam. Lehet ez is történt az elmúlt 9 hónapban, de már jobban vagyok. Szégyen szemre eddig Ubuntu 20.04-et használtam meg egy kis Debian 11-et, de azt csak azért mert az Elementary kegyetlenül felhúzott.

 

Nameless
2021.09.05